Krojovaná krása a tradice podle víchernic

Tradice a folklor představují jedno z nejcennějších dědictví našich předků a my bychom je měli zachovat i pro budoucí generace. Bohatě zdobené kroje, naškrobené spodničky a ručně vyšívané jupky jsou chloubou Slovácka, a ačkoliv na ně dnes často narazíme už jen během vinobraní, dožínek či dalších slavností, stále existují ženy, které kroje vnímají jako nedílnou součást své každodenní garderoby.

interiery_201719Feb_9155.JPG

Své kroje si povětšinou šijí samy, některé z nich jsou opravdovými klenoty hodnými módních časopisů. Takovým ženám se po právu říká víchernice, neboli parádnice. A já jsem některé z nich spolu s Herbářem navštívila v Moravské Nové Vsi. Měla jsem tak možnost nahlédnout do šatníku těch největších parádnic a dozvědět se, že jejich kroje bodují i za „velkou louží“. V rámci Jihomoravské komunitní nadace vyšla i krásná stejnojmenná kniha plná fascinujících příběhů a fotek. Setkání se Zlatou Maděřičovou, spoluautorkou tohoto úžasného projektu a zakladatelkou Jihomoravské komunitní nadace, bylo opravdovou inspirací. Nejenže nás pohostila tradiční fazolovou polévkou a jahodovými knedlíky, ale já si z jejího bazaru krojů odvezla i některé kousky domů. Je krásné cítit, že folklor stále žije! A třeba i na poli, kam chodí každý rok okopávat dýně v lidových krojích nejen ženy, ale i mužští a děcka.

dvorek_201728Apr_8236.JPG

Kateřina: Odkud se zrodil nápad knihu Víchernice zpracovat, o čem je a kdo všechno se na ní podílel?

Zlata Maděřičová: Slovácko je ojedinělým územím, kde se vám při troše štěstí podaří potkat typicky oblečenou osobu. Přestože je tento jev v 21. století vzácný, nedokumentuje ho žádné muzeum ani etnografický ústav a není typickým tématem pro žádného fotografa nebo výtvarného umělce. My jsme už v roce 2012 učinili malý pokus, kdy jsme nafotili ženy v Moravské Nové Vsi do kalendáře s názvem Odcházející krása. Kalendář byl velmi úspěšný a my jsme očekávali, že jsme u fotografů či jiných umělců tímto probudili zájem o dané téma. Nestalo se tak a nás to velmi mrzelo, protože jsme věděli, že snad téměř každá slovácká obec ještě nějakou babičku v kroji má a že pokud se tomu někdo nezačne co nejdřív věnovat, za deset let již fotit nebude co. A to by byla velká škoda. 

Pak jsme se náhodou seznámili s fotografkou Libou Taylor, která s fotoaparátem procestovala snad celý svět a fotila pro nejprestižnější agentury a charitativní organizace. Libě se naše nabídka zalíbila, a tak jsme začali fotit. Textem knihu doprovodil slovácký patriot, spisovatel Jan Kostrhun, graficky ji upravila grafička Yvona Jandáková, vytiskli ji v tiskárně Tisk Pálka v Břeclavi.

Jak vypadá každodenní život těchto žen? 

No právě. Každodenní život těchto žen se nijak neliší od jiných žen v naší společnosti. Snad jen v tom, že všechny pečlivě opatrují oblečení, které buď podědily po svých maminkách a babičkách, nebo si je samy ušily a ozdobily. Pozvání do jejich domovů je pro mě svátkem – smět se v těchto jejich pokladech přehrabovat, obdivovat je a poslouchat u toho příběhy jednotlivých částí kroje a jejich života…

 Kde se u vás vzala láska a vášeň pro folklorní tradici?

V rodině, ze které pocházím, se v kroji nikdy nechodilo, takže tuto zkušenost vůbec nemám. Ale z raného mládí si vzpomínám, že už tenkrát byl můj vztah k folkloru ambivalentní. Vždycky jsem přemýšlela nad motivy udržování lidových tradic a oblékání kroje, kdy jsem je vnímala jako silný vzkaz dalším generacím, takový přenos poselství, a to právě díky obrovskému respektu vůči předkům. Nerozuměla jsem tomu, dráždilo mě to a zároveň mne to dojímalo svojí hloubkou a opravdovostí. Cítila jsem se až méněcenně, že nejsem součástí tohoto procesu. 

Ten ambivalentní vztah k folkloru mi zůstal dodnes. Jsou věci, které ve folkloru nemám ráda. Někdo za ním vidí byznys, produkuje kýče a ničí tak jeho vyšší hodnotu. Neoslovují mne ani folklorní soubory, které mají svá čísla nacvičená s precizní dokonalostí. To mi nic neříká. Naopak mne dokážou až k slzám dojmout chlapi ve vinných sklepech, kteří při vinobraní spontánně zazpívají z vlastní potřeby. Ti na sobě určitě nemají nažehlené vyšívané košile a třaslavice (plátěné krojové kalhoty), ale spíš montérky či běžný pracovní oděv. Nebo když si mladá dívka obleče rifle a k tomu vyšívanou jupku od babičky. 

Každodenní život těchto žen se liší snad jen v tom, že všechny pečlivě opatrují oblečení, které buď podědily po svých maminkách a babičkách, nebo si jej samy ušily a ozdobily.

Já samozřejmě vím, že udržovat folklor nejde bez existence folklorních souborů, které pečlivě drilují tance a zpěvy. Je dobře, že tu jsou, moje srdce ale bije pro ty nenápadné folklorní nadšence mimo osvětlená pódia se stovkami diváků. V souvislosti s prací v nadaci mi pak došlo, jak hodně je folklor pro náš region cenný a nepostradatelný. 

Co pro vás pojem živý folklor znamená a proč je důležité jej udržovat? 

Díky nadačnímu programu a péči o živý folklor jsem poznala dost folklorních nadšenců, na kterých je vidět, jak hodně je pro ně folklor důležitý, chtějí se mu věnovat za každou cenu. Láska k lidovému umění je prostě součástí jejich DNA. Nepotřebují žádné dotace ani granty. Tvrdím, že právě toto je ta největší hodnota našeho území – živá nevyčerpatelná voda Slovácka. A právě proto je folkloru na Slovácku třeba věnovat takový prostor a takovou péči, aby tento náš vztah k domovu zůstal.

Jak vypadají plány vaší organizace do budoucna?

Úspěchy minulé práce vnímáme v podstatě jenom jako stupínek pro další práci, jsou závazkem pokračovat, stavět na tom, co už se podařilo. Na jaře mě díky naší velké nadační dárkyni Monice Vintrlíkové podnikající v americké Atlantě čeká cesta do USA mezi české a slovenské krajany. V tyhle dny totiž připravujeme křest anglické verze knihy Víchernice. Nečerpáme žádné veřejné dotace na činnost ani na projekty, umíme si na sebe vydělat, třeba i vydáváním takových knih. Takže knihu chceme dostat mezi Čechy a Slováky v zahraničí. Šíření tradice je pro nás důležité.

Previous
Previous

Reportáž: krojovaný život slováckých parádnic

Next
Next

Vše, co potřebujete vědět o Svatomartinském vínu