ETA 211 aneb futuristická žehlička z vesmíru
Od 50. let na návrzích nových spotřebičů v podniku ETA s konstruktéry spolupracovali i designéři. To vedlo nejen k získání designových ocenění, ale i k vyššímu množství prodaných kusů. Příkladem moderního směřování firmy měla být i žehlička ETA 211 podle návrhu Stanislava Lachmana.
Na projektu „trucžehličky“ nebo „nemravné žehličky“, jak se jí ještě ve výrobě přezdívalo, s Lachmanem pracoval konstruktér Jiří Kapr. Společnými silami se snažili vyvinout žehličku, která by zaujala i na zahraničních trzích. Popustili proto uzdu představivosti a v roce 1973 přišla do výroby žehlička 211 označovaná za Lachmanovu nejkontroverznější práci a jeden z nejpozoruhodnějších produktů pro domácnost, který v české historii vznikl.
Největší žehlicí plocha na světě
Speciální byl už kosodélníkový tvar žehlicí plochy se dvěma špičkami, díky nimž se s ní dalo žehlit bez nutnosti obracení směrem dopředu i dozadu. Žehlička 211 měla největší žehlicí plochu na světě a novinkou, kterou si ETA nechala patentovat, byla i možnost odkládat ji na bok na její nejdelší hranu.
Nemravná žehlička měla 5 teplotních stupňů na různé druhy oděvů a byla dodávána se skládacím stojánkem pro podepření přívodního kabelu. V návodu k žehličce se noví majitelé mohli dočíst o ocenění, které žehlička posbírala: „Dokonalá konstrukční kvalita a avantgardní, účelné tvarové řešení těchto žehliček bylo oceněno právem užívat značky MONTREAL 67, přiznávané výrobkům nejvyšší úrovně.“
Žehlička vznikla ve dvou verzích – s uzavřenou (pod označením ETA 212) a otevřenou rukojetí. V Československu byla patentově chráněna, ale příliš se na trhu neujala, zahraniční nabídky ze Západu firma Elektro-Praga nikdy nevyužila.
I přes neúspěch na trhu se však stala českou designovou ikonou. Například se dostala i do výběru 100 nejdůležitějších kousků lokálního designu. Dnes už si bohužel málokdo dovolí přijít s tak odvážným produktem, i proto je třeba tuto žehličku připomínat.
Nová kniha: ETA v životě našich domácností
V našich končinách patří ke slovu domácnost tři písmena: ETA. Každý si vybaví s určitou obměnou ten vysavač, ten mixér, tu žehličku… Vizuálně bohatá kniha, na níž se podílel Jiří Hulák, historik designu z Národního technického muzea, a Kristina Šemberová, znalkyně gastronomie první republiky, přináší nejen retro podívanou od 40. let po současnost. Mapuje také proměnu našeho životního stylu prostřednictvím výrobků značky ETA.