k

If you’d like to try an alternative to classic porcelain, then Tonda is the perfect complement to your home.

Newsletter


Follow us

NEWSLETTER

Chcete vědět jako první o novinkách a slevách v e-shopu?


Hledat

Žít přítomným okamžikem

Kdo chodí na lekce jógy nebo čte nejrůznější seberealizační knihy, může celkem snadno nabýt dojmu, že vyrovnanost a soulad těla a duše je vlastně naprosto přirozená věc. K tomu nepřidává ani tichý nátlak prosluněných fotek na sociálních sítích přátel praktikujících pozdrav slunci na pobřeží Tichého oceánu. Člověk si potom říká, co v životě dělá špatně, že se každý večer cítí spíš jako po dvanáctihodinovce v ocelárně. Nebojte, jsme na tom všichni stejně. Cesta k vyrovnanosti je totiž mnohem delší, než by se na první pohled mohlo zdát. Nicméně i ty nejmenší pravidelné kroky nás často přiblíží k cíli rychleji než impulzivní radikální životní změny.

 

Na okamžik se zastavit
Právě proto jsem jako první téma zvolila mindfulness, čili vědomé prožívání přítomného okamžiku. Tento klíčový pojem tradiční buddhistické psychologie staré přes dva a půl tisíce let se v posledních letech uspěchaného a vystresovaného života vrací jako dar z nebes. Ačkoli by měla být všímavost naším přirozeným instinktem, mnoho z nás ji v sobě musí znovu nalézt a pravidelným tréninkem pěstovat. Současná společnost nám nabízí nespočet možností, mezi kterými si často neumíme vybrat. Jsme natolik zahlceni myšlenkami a rozhodováním nad budoucností našich životů, že už nezbývá místo pro opravdové prožití přítomnosti. A přitom přítomný okamžik je tím jediným pravým, nezkresleným momentem.

 

Proč tříbit pozornost?
Plné prožívání přítomnosti nás učí, jak si zachovat odstup od posuzujících myšlenek, zkreslených  vzpomínek a strachu z budoucnosti. Naučí nás správně ohodnotit aktuální pocity a emoce a mnohem lépe tak zvládat stresové situace. Tříbením pozornosti začneme doceňovat maličkosti každodenních momentů a kromě toho nám pomůže i fyzicky. Odpoutáním se od neustálého kolotoče myšlenek a zaměřením se na naše tělo můžeme zjistit, odkud pramení chronické bolesti nebo další neduhy. A uvidíte, že se nakonec i mnohem lépe vyspíte. A teď už ale prakticky!

 

 

Jednoduché zásady a tipy
– Když se podíváte na malé děti, zjistíte, jak intenzivně prožívají každý okamžik. Ať už si hrají, vztekají se nebo něco vyžadují, zcela se do dané situace ponoří. Sledujte je a berte si z nich příklad.

– Ať už myjete nádobí, čistíte si zuby nebo vykonáváte jakoukoli každodenní aktivitu, nedělejte to automaticky. Soustřeďte se na detaily.

– Přijímejte přicházející emoce a nebojte se jim spontánně otevřít. Všechny jsou stejně důležité.

– Nebojte se obměnit své každodenní rituály – nechte tramvaj ujet a jděte do práce pěšky, ke svačině si dejte něco neobvyklého a místo svých oblíbených kalhot si oblečte ty dlouho nenošené, zastrčené šaty.

– Nevytvářejte si dopředu scénáře a přehnaná očekávání. Berte věci tak, jak přicházejí.

– Když děláte jednu věc, dělejte ji pořádně. Multitasking tříští naši pozornost.

-podívejte se na prožitky a problémy s odstupem.

 

Každý den 5 minut
Nakonec ještě pár jednoduchých cviků, na které si já sama snažím během dne udělat alespoň chvíli času.

V DOPRAVNÍCH PROSTŘEDCÍCH: Během cesty z práce se posaďte, zavřete oči a volně dýchejte. Všechny vaše myšlenky nechte stranou a soustřeďte se pouze na cirkulaci vzduchu vašimi nosními dírkami. Na teplotu dechu, na každý nepatrný pocit, který se během nádechu a výdechu v okolí nosních dírek odehrává. Intenzivním soustředěním se oprostíte alespoň na moment od přemýšlení. Vážně velká úleva.

DOMA: Pořiďte si deník a každý den si do něj v klidu udělejte krátký zápis. Pište, jaké emoce momentálně prožíváte, co si přejete a jak se cítíte fyzicky. Vytřídíte tak časem podstatné od banálního.

KDEKOLI: Pokuste se prožít každou činnost, kterou zrovna děláte. Soustřeďte se na každou část těla zvlášť. Věnujte pozornost i konečkům prstů, očním víčkům, držení hlavy či samotnému postoji celého těla.

KDEKOLI: Zavřete oči a dotýkejte se nejrůznějších materiálů – svetru, co máte na sobě, hrnku, který držíte, pohovky, na které zrovna sedíte… Uvědomte si konkrétní charakter těchto materiálů, jaké pocity ve vás vzbuzují a jak se liší mezi sebou navzájem.

 

autor: Bára Čápová

 

Příprava a vychutnání si dobrého jídla může představovat jedny z nejintenzivnějších každodenních prožitků. Tak se nechte inspirovat.

X