k

If you’d like to try an alternative to classic porcelain, then Tonda is the perfect complement to your home.

Newsletter


Follow us

NEWSLETTER

Chcete vědět jako první o novinkách a slevách v e-shopu?


Hledat

Ranní rozcvička těla i mysli

Pamatujete si na nedávné povídání o mindfulness čili vědomém prožívání? A daří se vám alespoň některá z navrhovaných cvičení k posílení vnímavosti pravidelně praktikovat? Pokud vám tento způsob vnitřní seberealizace příliš nesedl, nevadí – každý cítíme jinak a platí na nás rozdílné metody. Já sama potřebuji k podobným jemným mentálním cvikům trochu toho pohybu a dynamiky. Nedávno nám padla do ruky úžasná knížečka Pohybem ke zdraví a kráse z roku 1941, a tak jsme se rozhodly, že i vám dodáme nejen trochu té motivace, ale i vhledu do tehdejší estetiky mladých cvičenek.  A proto jsem pro dnešek zvolila o něco aktivnější způsob prožívání, který zároveň dlouhodobě posílí naše tělo a přinese mnoho dalších zdravotních i mentálních benefitů. Chápu, že pojem ranní rozcvička možná nevyvolává příliš pozitivní emoce, pokuste se ale zapomenout na trýznivé rozcvičky na dětských táborech nebo dřepy v potupných úborech uprostřed školní tělocvičny. Vaše dnešní ranní rozcvička je totiž jen o vás a vašich vlastních potřebách. Tak si ji zkuste vychutnat.

 

Důvodů je mnoho

Kdybychom vstávali se slepicemi a celý den dřeli v lesích nebo na polích, ranní rozcvičku bychom si mohli klidně odpustit. Lidské tělo však není vývojově uzpůsobeno pro život za kancelářským stolem a ťukáním do klávesnice příliš fyzického pohybu nenaženeme. A proto bychom si pro pohyb měli vyhradit alespoň malou chvíli každý den. Po probuzení je většina lidí nejvíce motivovaná do nového dne a ranní rutina navíc podléhá přirozené touze po tvorbě rituálů, které podrží následující hodiny v rovnováze. Najděte si tu nejvhodnější chvíli a zařaďte desetiminutové protažení do svého ranního režimu. Prodýcháním okysličíte mozek i svaly, rozproudíte krev, nakopnete metabolismus a připravíte tělo k celodennímu fungování. Cvičení navíc funguje jako jistá forma meditace a zaměřením se na jednotlivé pohyby a cviky tříbíte pozornost. Uvědomte si, jak se vaše svaly napínají, co se děje uvnitř břicha a hrudníku, kde cítíte pnutí a které partie naopak uvolněně odpočívají. Vypusťte z hlavy všechny ostatní myšlenky, starosti a povinnosti a věnujte se deset minut pouze a jen svému tělu.

 

Aby to tak nebolelo

  •  najděte si klidné a nerušené místo
  • cvičte na pohodlné, přilnavé, neklouzavé podložce
  • nestresujte se převlékáním do legín či kraťasů – zacvičte si klidně v pyžamu
  • nenechte se rozptýlit okolními vlivy ani vlastními dotěrnými myšlenkami
  • akceptujte limity svého těla a nelámejte nic přes koleno – cvičení by mělo být především příjemné

 

No a jdeme na věc

Každý z nás má o ranním pohybu naprosto odlišné představy. Někdo preferuje dynamické rozproudění, jiný radši zvolí jemné a kontinuální harmonické protažení. Hlavní je, abyste ho vnímali jako příjemný a nenucený rituál nového dne. Do své sestavy však můžete zapojit prvky, které především v těchto jarních měsících posílí detoxikační procesy probíhající ve vašem organismu po náročné zimě. Krom posílení jednotlivých orgánů tyto cviky skvěle protáhnou zádové svaly a nastaví hrudník a sezením extrémně zatěžovanou páteř do správné polohy.

 

Cvik 1. – játra se radují

Postavíme se na podložku, narovnáme páteř a nohy rozkročíme na úroveň kyčlí. S nádechem vedeme pohyb protažené ruky nahoru, dlaň směřuje směrem ven. Když je ruka ve vzpažení, s výdechem pomalu natáčíme trup na druhou stranu. Ruku protahujeme až zprostřed zad za konečkem ukazováčku. Pohled směřuje ke dlani protažené ruky. Cítíme protažení celé osy trupu. S nádechem jdeme zpět do výchozí polohy. Opakujeme alespoň třikrát a následně provádíme na druhou stranu.

 

Cvik 2. – žlučník jásá

Posadíme se do sedu rozkročného s levou nohou protaženou a pravou pokrčenou tak, aby pata směřovala k vnitřní straně kyčle (cítíme příjemné pnutí vnitřní části stehna). S nádechem srovnáme páteř a vytáhneme pravou ruku nahoru (protažení jde za ukazováčkem). S výdechem natáčíme trup směrem k levé noze, pomalu klesáme a protahujeme se směrem za jejími prsty. Cvik opakujeme alespoň třikrát a následně provádíme na druhou stranu.

 

Cvik 3. – ledviny v sedmém nebi

Lehneme si na záda a nohy pokrčíme v kolenou. Prsty rukou zasuneme k páteři na úroveň mezi ledvinami a kostrčí. Při nádechu kostrč nepatrně zvedneme vzhůru, stáhneme pánevní dno a páteř přitlačíme na podložku. Jemně se vytáhneme od pasu nahoru za hlavou, bradu nevytáčíme vzhůru. V této poloze setrváme, dýcháme co nejníže do povoleného hrudního koše.

 

Cvik 4. – zlatá éra metabolismu

Klekneme si na kolena a opřeme se o dlaně (poloha kočky). Kolena jsou na úrovni kyčlí, dlaně pod rameny. Páteř i krk v protažení, pohled směřuje do podložky. S výdechem přetáčíme hlavu i chodidla na jednu stranu. Páteř se vytáčí od kostrče až po poslední krční obratel, pohled směřuje k chodidlům. Cítíme, jak se protahují svaly po obvodu celého trupu. S nádechem se vracíme do původní pozice. Cvik opakujeme na obě strany alespoň třikrát.

 

 

 

Zkrátka jak se říká: „Ve zdravém těle zdravý duch.“ Tak zdravě žijme, smýšlejme i jezme. Třeba právě podle Katčiny skvělé kuchařky Jíst a žít!

X