k

If you’d like to try an alternative to classic porcelain, then Tonda is the perfect complement to your home.

Newsletter


Follow us

NEWSLETTER

Chcete vědět jako první o novinkách a slevách v e-shopu?


Hledat

Kateřina Winterová: Jak začít posilovat imunitu hned teď

Kouzlo barevných podzimních a vysněných sněhobílých zimních měsíců prostě kazí „vlezlá“ zima, vítr a deštivé počasí místo sněhových vloček. Když se navíc přičte nedostatek sluníčka, vitaminů a fyzické aktivity spolu s všudypřítomnými viry, vyvarovat se rýmě či dalším nemocem z nachlazení, nebo dokonce chřipce, není prostě jen tak. Naštěstí ale existuje mnoho různých způsobů, jak na své imunitě zapracovat. Správnými životními návyky během celého roku a průběžným doplňováním chybějících vitaminů, minerálů a dalších důležitých látek, a také díky kvalitní a pestré stravě, se dokážeme zimnímu nachlazení postavit čelem, vyhnout se návštěvě lékárny, potažmo lékaře a předejít dnům strávených v pyžamu pod peřinou. Pojďte se podívat na pár tipů, které nezklamou, i když jste nebyli po celý rok důslední. Začít se o sebe starat a předcházet tak nemocem, na to není nikdy pozdě.

Vyberte si a dodržujte váš denní režim

Základem všeho jsou správné návyky. Nepřepínejte se, naučte se odpočívat a dopřejte si dostatek kvalitního spánku. Zimní měsíce k tomu přímo vybízejí. Nezapomínejte na pravidelný aktivní pohyb. Zacvičte si jógu, dojděte si zaběhat nebo zatancovat, zkrátka cokoli, co vám rozproudí krev a zvedne náladu. Uvidíte, že pravidelná půlhodina aktivního pohybu denně vás postaví na nohy – bude se vám lépe vstávat i usínat. Místo přetápění místností vyzkoušejte otužování doma nebo v sauně a uvidíte, jak rychle váš termoregulační systém nastartujete. Ledový vítr už s vámi ani nehne.

Za vším hledej bylinky

Síla bylin je mocná a v nouzi po bylinkách sahají i zarputilí odpůrci přírodního léčitelství. Tak proč jich nevyužít právě teď, kdy dostávají naše těla pořádně zabrat? Echinacea spolu s šípkem dodají zásobu vitaminu C, kopřiva a tymián provedou antioxidační kúru a meduňka s mateřídouškou pomůžou nastolit správnou rovnováhu organismu. Sbírejte a sušte je během celého roku a na podzim si namíchejte vlastní skvělé čajové směsi. Kdo nestihne sklizeň, může si je v bio kvalitě samozřejmě koupit. Čaje navíc výborně voní i chutnají. Tak se nebojte využít léčebných účinků přírody – je to ta nejčistší cesta ke zdraví.

Nenechte si zkazit náladu

Být ve formě je potřeba, ale opomínat bychom neměli ani své psychické rozpoložení, na kterém se pochmurné tmavé zimní večery mohou samozřejmě podepsat. Duševní nepohoda oslabuje naši obranyschopnost a navíc kazí prožitek z tohoto kouzelného období. Tak zahoďte starosti a myslete pozitivně. S tím vám pomůže doplnění vitaminu B a dalších látek zvyšujících hladinu serotoninu. Takové látky obsahují především oříšky, semínka či nejrůznější sušené plody, ovšem potěší i kousek kvalitní čokolády. Zvedne vám náladu a ještě si zamlsáte! A pak hurá do fitka, pohyb je na „blbou“ náladu nejlepší!

 

Vitaminy a zase ty vitaminy

V zimních měsících nemáme dostatečný přísun čerstvého sezonního ovoce a zeleniny, a proto je musíme získat z jiných zdrojů. Tělu chybí především vitamin C, celkově obrňující imunitní systém, a dále vitamin D vyzbrojující tělo proti vzniku infekčních onemocnění. Vitamin D vzniká především ze slunečních paprsků, nicméně i ty můžeme částečně nahradit například konzumací rybího tuku. Vitamin C pak jednoduše doplníme ovocnými a zeleninovými nápoji a vodami, jako například rakytníkovou, zelnou či březovou šťávou, nebo domácím moštem z dobrých jablek. Výborně funguje také kustovnice čínská a další sušené plody, které si můžeme přidat ráno do jogurtu, műsli či čaje.

Vyvážená strava – polovina úspěchu

Už víme, co jíst, ovšem důležité je i to, čeho se vyvarovat. Se zvyšující se únavou nás honí mlsná a často tak sáhneme po jednoduchých cukrech obsažných v nejrůznějších sušenkách, dortíčcích a dalších sladkostech. Zkuste se jim vyhnout. Zabraňují totiž přirozené schopnosti bílých krvinek pohlcovat bakterie a tělo se nedokáže účinně bránit virům. Nemusíte si sladké zcela upřít, ovšem všeho s mírou. A nezapomínejte, že cukrovinky můžeme nahradit mnoha zdravějšími alternativami, chce to jen trochu důvtipu. Nové možnosti poskytují například nejrůznější sirupy či nerafinované cukry, které mohou nahradit ten bílý.

 

Řiďte se heslem „v rozmanitosti je krása“ a zkuste i v zimě udržet co nejpestřejší škálu potravin.

 

Posilovat imunitu můžete různými způsoby. Například zdravými vodami plnými vitamínů, čaji se sílou bylinek nebo vločkovou kaší nabitou dobrotami. Tyto a další recepty najdete v mé nové knize Jíst a žít, kterou najdete u nás na e-shopu.


X