k

If you’d like to try an alternative to classic porcelain, then Tonda is the perfect complement to your home.

Newsletter


Follow us

NEWSLETTER

Chcete vědět jako první o novinkách a slevách v e-shopu?


Hledat

Kateřina Winterová: Jak na zdravější vánoční cukroví

Příprava cukroví patří u nás k Vánocům stejně jako kapr nebo ozdobený stromeček. A ačkoli si často zapřisáhle slibujeme, že už se letos nebudeme přejídat, cukroví tak nějak mizí z tácu kousek po kousku. Tradiční recepty však běžně obsahují velké množství bílého cukru, bílé mouky a másla, které se často podepíší nejen na naší váze, ale rozhodně nepřidají ani našemu zdravotnímu stavu. Pro naše předky bylo cukroví svátečním pečivem a dopřáli si ho častokrát opravdu jen jednou za rok. Proto si mohli dovolit vysoce vymletou mouku a drahý bílý cukr. My už bohužel mlsáme takřka denně. Přitom existuje mnoho přijatelnějších cest, jak si na cukroví pochutnat a ozdobit jím adventní tabuli, aniž bychom se s každým dalším snědeným kouskem museli proklínat. Příprava je navíc často mnohem jednodušší, vizuálně zajímavější a cukroví lze servírovat okamžitě na sváteční stůl. Tak se nechte inspirovat a zkuste letos prožít vánoční svátky o něco zdravěji. Proč připravovat cukroví stále jen z klasických ingrediencí, když existuje tolik skvělých a zdravých přísad?

Bez lepku a s minerály

Pšeničnou mouku najdeme jako hlavní součást vánočního cukroví ve valné většině domácností. Bílá mouka však, díky obroušení zrna od výživného klíčku, nepřináší žádné přidané hodnoty v podobě minerálů, vitaminů či vlákniny. Ve větším množství dokáže potrápit už tak zatížený trávicí systém. Navíc nesmíme zapomenout na nesnášenlivost lepku – celiakii, kterou jen v Čechách trpí kolem 100 000 lidí. Naštěstí existuje mnoho hodnotnějších alternativ, které se na změně chuti pečeného cukroví nemusí podepsat. Celozrnné mouky vám poskytnou větší obsah bílkovin, minerálů a vlákniny pročišťující zatížený trávicí systém. Celiaci zase ocení například pohankové, jáhlové či ovesné bezlepkové mouky. A koneckonců, proč mouky vůbec používat? V raw cukroví je snadno nahradíme oříšky, semínky a nasekaným sušeným ovocem.

 

Věříme v oříšky a semínka

Oříšky a semínka nejrůznějšího druhu představují jedny z nutričně nejhodnotnějších potravin. Jejich předností je vysoký obsah vitaminů (především z řady B a E), minerálních látek (draslík, hořčík, mangan, měď, selen, zinek…), bílkovin, fytolátek (kyselina elagová, flavonoidy apod) a kvalitních tuků. Zřejmě nejvýznamnější prvek představují omega-3 mastné kyseliny s klíčovým významem pro správnou činnost mozku a snížení rizika vzniku chronických chorob. A ta chuť! Rozmixovanými oříšky a semínky můžeme částečně nahradit mouku a v raw cukroví vytvoří skvělý jemný a třeba i křupavý základ. Tak se nebojte trochu zaexperimentovat a ať už připravíte tradičnější marokánky či kombinované nepečené cukroví, do chuti oříšku se bez debat zamilujete.

Máslo a nenasycené tuky

A to máslo. Bez toho se zkrátka pečené cukroví jen těžko obejde. Ačkoli jej můžeme nahradit jinými rostlinnými tuky, nikdy nedosáhneme stejné chuti, nadýchanosti a křupavosti. Máslo je totiž čistě přírodním živočišným produktem z mléčné bílkoviny, kterému se průmyslově zpracované rostlinné tuky nemohou rovnat. Ačkoli se jedná o tuk, ve velkém množství zvyšující hladinu cholesterolu a s ním spojených zdravotních rizik, v malém množství může tělu přinést benefity v podobě nejrůznějších vitaminů a minerálních látek. Nemusíte jej tak vynechat úplně, stačí intuitivně nalézt ideální poměr. Výbornou možností je přepuštěné máslo neboli ghí, bez obsahu mléčných bílkovin a naopak s vysokou hladinou vitamínu A, D, E a K. Také pozitivně stimuluje trávicí systém.

Nahrazení cukru stojí za zkoušku

Bílý rafinovaný cukr hraje při přípravě cukroví neodmyslitelnou roli a často tvoří až polovinu všech použitých surovin. Jak jsme si ale pověděli v nedávném článku o nahrazení cukru zdravějšími alternativami, díky rafinaci ztrácí veškeré přidané hodnoty a jeho nadužívání s sebou může nést mnoho negativních zdravotních následků. Naštěstí v tomto případě existuje nejedna prospěšnější alternativa, kterou lze využít bez obav, že cukroví ztratí na své původní chuti. Nebo ho naopak ozvláštní. Kromě klasického hnědého nerafinovaného cukru můžeme pečené kousky osladit nejrůznějšími obilnými či ovocnými sirupy nebo medem. Není nutné cukr vynechávat úplně – stačí jen dbát přísloví „všeho s mírou“.

 

Raw cukroví

No a nakonec ta nejlepší varianta ze všech – nepečené cukroví. Jedná se o cukroví neobsahující žádné suroviny, které by se musely tepelně upravovat, a veškeré ingredience si tak zachovají svůj přirozený charakter, chuť i přidané hodnotné látky jako vitaminy a minerály. Cukr bez mrknutí oka zastane nasekané sušené ovoce, jako datle či fíky, mouku nadrcené oříšky plné minerálních látek. Navíc si během příprav můžete opravdu vyhrát. Máte totiž takových možností! S obaly v kakau, kokose, drcených semínkách, skořici či matcha vytvoříte pestrobarevný vánoční podnos plný dobrot.

You don't have permission to register
X