k

If you’d like to try an alternative to classic porcelain, then Tonda is the perfect complement to your home.

Newsletter


Follow us

NEWSLETTER

Chcete vědět jako první o novinkách a slevách v e-shopu?


Hledat

Čtyři ovocné kousky ke zdraví

Podle Světové zdravotnické organizace bychom měli denně sníst nejméně 4 porce (450 g) ovoce či zeleniny. Ačkoli se naše průměrná spotřeba ovoce od roku 1950 zvýšila zhruba o polovinu, průměrný Čech sní za rok kolem 82 kg ovoce, což odpovídá pouze 225 g za den, tedy poloviční doporučené dávce. Je to zhruba o 100 g méně než průměrná světová spotřeba a jen v Evropě jsme třetími nejhoršími konzumenty ovoce a zeleniny.

 

Správný poměr a různorodost ovoce na talíři tělu zajišťuje přirozený zdroj ochranných látek, antioxidantů a vlákniny, která na sebe váže toxické těžké kovy a následně je vylučuje z organismu. Při pravidelné konzumaci ovoce dochází ke snížení kardiovaskulárních onemocnění a odbourávání tvorby aterosklerotických destiček, jak vyplývá z klinických testů. Jeho nedostatečná konzumace naopak podporuje vznik rakoviny tlustého střeva. Nejlepší je soustředit se na přirozeně dozrávané (sezonní) ovoce. Nelze samozřejmě říci, jaké ovoce je nejzdravější. Víno čistí cévy a střeva, mango obsahuje největší podíl vitaminu A, maliny pomáhají proti chudokrevnosti, višně zase obsahují velké množství jódu… Při konzumaci je tedy nejdůležitější druhová rozmanitost a kvalita samotného ovoce.

 

Každý, kdo má možnost pěstovat si vlastní ovoce na zahrádce, má sad nebo alespoň tetu na Moravě, ke které v létě jezdí pro meruňky, mi dá určitě za pravdu, že domácí plody jsou poklad k nezaplacení. Uvědomuji si to pokaždé, když jdu na nákup. Dávno už totiž nepočítám s tím, že intenzivně produkované ovoce na pultech obchodů je opravdu zdravé.

 

Hrušky pečené s vanilkou

Ingredience

4 hrušky
1 vanilkový lusk
2 lžíce másla

Postup

Hrušky rozpůlíme, vykrojíme jádřinec a vyskládáme je do pekáče. Vanilkový lusk podélně rozpůlíme, vyškrábneme semínka a promícháme je s máslem. Potřeme jím hrušky po řezné straně a pečeme je v troubě předehřáté na 180 °C zhruba 20–25 minut doměkka. Můžeme podávat se smetanou, šlehačkou či zmrzlinou.

 

Tento text a spoustu dalších, které se věnují tomu, co jíme, najdete v mé nové knize Jíst a žít. Objednat si jí můžete kliknutím na obrázek.

X