k

If you’d like to try an alternative to classic porcelain, then Tonda is the perfect complement to your home.

Newsletter


Follow us

NEWSLETTER

Chcete vědět jako první o novinkách a slevách v e-shopu?


Hledat

Nastartujte správnou termoregulaci vašeho těla

V posledních dnech se rtuť venkovních teploměrů vyšplhala do nebývalé výšky a jen málokdo z nás se s těmito tropickými teplotami snadno vyrovnává. Organismus populace mírného podnebního pásu na takové hodnoty zkrátka není připraven a problémy spojené s jeho přehřátím nejsou zas takovým překvapením. Pokud však teplo snášíte špatně i při nižších teplotách a v zimě naopak okamžitě prochladnete, možná i vy trpíte problémy s termoregulací. Že nevíte, co to je? Podívejte se, jak termoregulace funguje a čím její správný průběh podpořit.

Jak se organismus vyrovnává s teplotními změnami

Schopnost udržení relativně stále tělesné teploty patří mezi základní životní podmínky každého z nás. Člověk patří odjakživa mezi teplokrevné živočichy a na správné tělesné teplotě závisí veškeré chemické pochody v našem těle. Ty jsou řízeny z hypotalamu, části mozku, jejímž hlavním úkolem je sladění funkce jednotlivých orgánů, které se zrychlují či zpomalují právě na základě snížení či zvýšení naší fyzické teploty. Tělesná teplota je regulována tvorbou a výdejem tepla a přirozeně se pohybuje kolem 37 °C. Pokud výdej a příjem není dobře vyvážený, dochází ke špatnému teplotnímu srovnávání a tím k přehřátí či naopak k podchlazení. A přesně v tomto momentě mluvíme o špatné termoregulaci našeho těla.

Letní potíže s termoregulací

V letních horkých dnech nás může problematická termoregulace pěkně potrápit. Teplo se hromadí v našem těle a omezená schopnost pocení jej nedokáže dostatečně rychle odvádět pryč. Přehřátí způsobuje extrémní rozšíření cév s následkem poklesu krevního tlaku a zhoršení oběhu krve v těle. Prakticky se nám začíná motat hlava a cítíme se na omdlení či zvracení. Konečnou fází přehřátí je úpal, kdy se nahromaděné teplo začne šířit orgány a může dojít až k fyzickému kolapsu. Špatná regulace může záviset na váze, věku, fyzické kondici či dehydrataci organismu. Pokud míváte podobné problémy, základní rady k alespoň částečnému srovnání termoregulace vám jistě přijdou vhod.

Pomůže detoxikace jater

Problém se může ukrývat v přetížení jater, našeho hlavního termoregulačního orgánu. Játra jsou zodpovědná za kvalitu naší krve, a tudíž i za výšku krevního tlaku. Kromě toho játra zodpovídají za správný chod celého našeho organismu, proto věnovat jim trochu pozornosti v každém případě ponese ovoce. Zkuste se vyvarovat tučným jídlům, alkoholu, kávě, vyšší konzumaci černého čaje a naopak se zaměřte na pravidelnou konzumaci především listové zeleniny. Nezapomínejte ani na zeleninu celého barevného spektra a taktéž i kvašenou s vysokým podílem vitamínu B. Hlavním očistným prvkem je pravidelný přísun tekutin, které částečně můžete proložit čerstvými ovocnými šťávami.

Pravidelný pohyb a udržení správné váhy

Podle Světové zdravotnické organizace patří nedostatek fyzické aktivity mezi nejčastější příčiny všech zdravotních komplikací. Nejinak je tomu i při problematické termoregulaci. Při pravidelném pohybu si tělo zvyká na rychlé teplotní změny přicházející s vyšším výdejem energie a zároveň začíná vylučovat více potu, který v důsledku odvádí teplo z těla na povrch. Lidé trpící nadváhou či naopak podvýživou s teplotním vyrovnáváním mívají značné potíže a udržení fyzické kondice je tak nadmíru důležité nejen pro správnou termoregulaci, ale i funkčnost všech tělesných orgánů.

 

Dostatečný přísun tekutin a pravidelné otužování

Tělo dospělého člověka tvoří 55–60 % čisté vody, která nám jako jeden z hlavních faktorů pomáhá s udržením správné tělesné teploty. Přijímáme ji v potravinách i nápojích a zpracováním živin si jí v malém množství vytváří i samotné tělo. Příjem i výdej tekutin by měl být vyrovnaný a dospělým lidem se tak v horkých letních dnech doporučuje přijmout alespoň 2 litry tekutin denně. Výbornou metodou pro nastartování správné funkce organismu může být i otužování pomocí střídání teplé a studené sprchy či návštěva sauny. S otužováním však začínejte opatrně a postupujte po malých krůčcích.

Jezte potraviny, které vás ochladí

A v neposlední řadě se v letních měsících soustřeďte na konzumaci potravin, které přirozeně ochlazují organismus. Mezi nimi najdete studené zeleninové a ovocné saláty, ovocné šťávy, jogurty a mnoho dalších. Připravte si vychlazený mátový čaj, vodu s citronem či domácí bezovou šťávu. Uvidíte, jak se vám v horkých dnech uleví.

You don't have permission to register
X