k

If you’d like to try an alternative to classic porcelain, then Tonda is the perfect complement to your home.

Newsletter


Follow us

NEWSLETTER

Chcete vědět jako první o novinkách a slevách v e-shopu?


Hledat

Cukr je dobrý sluha, ale zlý pán

Ve středověku byl cukr považován za lék a podával se nemocným. V renesanci se s ním obchodovalo jako s luxusním zbožím určeným pouze bohatým zákazníkům. Dnes ho najdete skrytý i ve slaných potravinách a jako s významnou obchodní komoditou se s ním v dnešní době rozhodně nešetří.

 

Bílý cukr se stal nedílnou součástí našeho jídelníčku i života. Jeho spotřeba se v rozvinutých zemích v současnosti zvedla na 30 až 46 kg na osobu za rok, což bohužel významně ovlivňuje zdravotní stav celé populace. Bílý cukr díky rafinaci přichází o veškeré prospěšné minerální látky a energie získaná z cukru v podobě prázdných kalorií tělu nepřináší žádné další živiny. Nadužívání cukru vede dle vědců k rychlému stárnutí kůže, mnoha civilizačním chorobám, kardiovaskulárním onemocněním a ve spojení s nadměrnou konzumací nezdravých tuků samozřejmě i k obezitě. Cukrová závislost se stala nejmohutnější závislostí 21. století a zbavit se jí je podle vědců stejně složité jako odvyknout kouření.

 

Úplně vypustit sladkou chuť, která je nám od malička příjemná a uklidňuje nás, však není pro mnoho z nás možné a ani žádané – upéct si koláč nebo připravit chutný moučník jednou za čas nemusí být velkým prohřeškem, pokud cukr užíváme vědomě a s mírou a nezapomínáme na vyvážený jídelníček a dostatek pohybu. Existuje také mnoho alternativních sladidel a cukrů, které si díky šetrnější výrobě a původu zachovávají svou typickou chut’ i určité množství vitamínů, minerálů a stopových prvků. Můžeme si tak užít slazení bez výčitek. Jen mějme pořád na paměti, že se jedná jen o další možnosti slazení, ne o zdraví prospěšnou surovinu. Cukr je prostě dobrý sluha, ale zlý pán.

 

Hnědý třtinový cukr
Asi nejznámější alternativou rafinovaného cukru jsou hnědé nerafinované cukry, především cukr třtinový, který se vyrábí šetrnějším postupem než cukr bílý. I když množství vitamínů a minerálů v tmavých cukrech není příliš vysoké, obsahují určitou hladinu vápníku, hořčíku a dalších minerálů, které v bílém cukru díky rafinaci nenajdete. V obchodech si je ovšem nepleťme s cukry s přidanou melasou či karamelovým dobarvením, které nejprve rafinací stejně projdou. S nerafinovanými cukry, stejně jako s tím bílým, můžete sladit při pečení moučníků či dochucení nejrůznějších pokrmů.

 

Sušené ovoce
Nezapomínejme ani na sušené ovoce všeho druhu – datle, rozinky, fíky a podobně. I ty, ačkoli nejsou jako sladidlo tolik běžné, zastupují v kuchyni mnoho významných rolí. Cukr se v ovoci sušením koncentruje a rozmixované skvěle funguje i jako pojící materiál například při přípravě sladkých raw pochoutek, nepečeného cukroví a dalších sladkých dezertů.

 

Med
Sklenici medu by měla obsahovat každá správná domácnost. Nejen, že si s ním totiž leccos osladíme – jeho léčivé účinky navíc přispívají ke zvýšení obranyschopnosti, při vysokém krevním tlaku a především při nachlazení či onemocnění dýchacích cest. Med nakupujte nejlépe od ověřených lokálních výrobců nebo v certifikované kvalitě. Je skvělý na chleba i do perníků a samozřejmě do medovníku.


Javorový sirup
Méně běžným, leč chuťově naprosto geniálním sladidlem je bezesporu javorový sirup. Vzniká koncentrací mízy z kanadského javoru a má charakteristickou sladkou lehce kořeněnou chuť a vůni připomínající karamel. Kromě sladké chuti je na javorovém sirupu zajímavé i složení – 60 ml obsahuje doporučenou denní dávku manganu, dodá vám i vitaminy B nebo zinek. Použít jej můžete jako dochucovadlo do jogurtu, na palačinky, do rýžové kaše či koktejlu, ale ozvláštní i tmavá těsta nebo dokonce i chléb.

 

Ovocné a obilné sirupy
Do kategorie ovocných a obilných sirupů někteří z nám ještě možná nepronikli – v současné době jich však na českém trhu najdeme opravdu dost. Ovocné sirupy se pro svojí intenzivní sladkou chuť i ovocnou vůni používají především jako dochucovadlo. Mezi nejoblíbenější patří například sirup z datlí, který je skvělí nejen například na dozdobení moučníků či přípravě nepečeného vánočního cukroví. Obilné sirupy si zachovávají většinu minerálů a vitamínů a nebývají tak sladké. Špaldový, rýžový, kukuřičný či z ječného sladu se skvěle hodí do pečení.


Březový a kokosový cukr
A nakonec nezapomínejme ani na sladidla, která si v našem prostředí ještě nestihla vybudovat tak silné jméno, mezi něž patří například březový či kokosový cukr. Březový cukr, jinak také xylitol, je čistě přírodní sladidlo, které sladí stejně jako bílý cukr. Má chladivou chuť a o třetinu méně kalorií než bílý cukr, který dokáže plně nahradit při vaření i pečení. Kokosový cukr získávaný sušením nektaru z palmových květů má skvělou karamelovou chuť. Obsahuje železo a zinek i různé antioxidanty a výborně obohatí kaši nebo pečivo.

 

Pro inspiraci jsem pro vás připravila pár receptů. Vyzkoušejte třeba skvělé dýňové palačinky s hruškami v javorovém sirupu se skořicí, snídaňovou bombu v podobě bezlepkové ovesné granoly nebo perfektní domácí meruňkové tyčinky! Další recepty najdete ve všech knihách Vaříme podle Herbáře a také v mé nové kuchařce Jíst a žít.

 

You don't have permission to register
X